XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION (19-21.04.2018)

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

Бадалов О. П. РЕПЕРТУАР КАМЕРНОГО ХОРУ ІМ. Д. БОРТНЯНСЬКОГО ЯК ДЖЕРЕЛО ДОСЛІДЖЕННЯ ХОРОВОГО ЖИТТЯ ЧЕРНІГІВЩИНИ

Бадалов Олег Павлович,

викладач Чернігівського інституту мистецтв

та менеджменту культури, здобувач НАКККіМ

 

РЕПЕРТУАР КАМЕРНОГО ХОРУ ІМ. Д. БОРТНЯНСЬКОГО ЯК ДЖЕРЕЛО ДОСЛІДЖЕННЯ ХОРОВОГО ЖИТТЯ ЧЕРНІГІВЩИНИ

Із заснуванням 1996 року у Чернігові камерного хору ім. Д. Бортнянського на чолі з заслуженим діячем мистецтв України Любомиром Мирославовичем Боднаруком (1938-2009) хорове життя регіону отримало новий поштовх до розвитку. За п'ятнадцять років творчої діяльності камерний хор ім. Д. Бортнянського став лауреатом декількох національних та міжнародних фестивалів-конкурсів, був учасником знаних музичних форумів «Музичні прем'єри сезону», «Київ Музик Фест», «Золотоверхий Київ», здійснював значну концертну діяльність Україною та за її межами. Важливим чинником розвитку колективу стало налагодження Л. Боднаруком з перших років діяльності на посаді художнього керівника хору творчих зв'язків з Національною спілкою композиторів України, завдяки чому камерний хор ім. Д. Бортнянського став першовиконавцем значної кількості творів сучасних українських композиторів та активним учасником хорового життя держави. Діяльність колективу, зокрема особливості формування його репертуару, ще не стала предметом вивчення музикознавців, що обумовлює актуальність теми дослідження. Метою статті є аналіз репертуару колективу під орудою Л. Боднарука у контексті вивчення аспектів розвитку хорового життя Чернігівщини.

Не викликає сумніву твердження, що концертний репертуар хору є не лише джерелом пізнання етапів творчого розвитку колективу, його структури та виду, але й одним з головних факторів, що розкривають зміст хорового життя регіону. З огляду на це, розглянемо репертуар камерного хору імені Д. Бортнянського як провідного хорового колективу Чернігівщини.

За час творчої діяльності Любомира Боднарука на посаді головного диригента та художнього керівника академічного камерного хору ім. Д. Бортнянського до репертуару колективу увійшла музика ХVІ-ХХІ століть: західноєвропейська, російська та українська хорова класика, духовна музика різних епох, твори сучасних композиторів, обробки народних та популярних пісень, spirituals, джазові твори тощо. Репертуар хору можна умовно поділити на чотири групи.

Перша репертуарна група - це духовна музика, до якої належать твори великої форми: партесна восьмиголосна літургія «Київська» М. Дилецького, хорові концерти «Отче наш», «Не отвержи мене во время старости» М. Березовського, хорові концерти №1 «Воспойте Господеви песнь нову», №3 «Господи, силою Твоею» (перекладення для жіночого хору С.Грибного), № 15 «Приидите, воспоим, людие», № 16 «Вознесу, Тя, Боже мой», № 27 «Гласом моим», № 31«Вси языцы восплещите руками», № 33 «Вскую прискорбна еси, душе моя, №34 «Да воскреснет Бог» Д. Бортнянського, хоровий концерт «Величая, величаю Тя, Господи» А. Веделя, хоровий концерт «В молитвах неусыпающую Богородицу» С. Рахманінова, хоровий концерт «Ангел вопіяше» та Літургія М. Вербицького, фрагменти з літургій А. Веделя, М. Леонтовича, О. Кошиця, Л. Дичко, Liturgia Domestica О. Гречанінова, реквієми Д. Верді, Г. Форе, В. А. Моцарта, його ж Missa brevis D-dur, Missa angelica Ю. Свідера, Stabat Mater Пауля ван Гуліка, Stabat Mater А. Караманова. До цієї групи належать також численні зразки хорових п'єс сакрального змісту.

До другої репертуарної групи камерного хору імені Д. Бортнянського можна віднести опрацювання композиторами матеріалу українських, російських, кубинських, індіанських народно-пісенних джерел: обробки А. Авдієвського, В. Барвінського, С. Бедусенка, Л. Боднарука, Г. Верьовки, А. Водовозова, М. Гринишина, Г. Давидовського, Д. Задора, Г. Ковальової, М. Колесси, Ф. Колесси, Л. Колодуба, О. Кошиця, А. Кушніренка, М. Леонтовича, М. Лисенка, Б. Лятошинського, О. Некрасова, М. Попова, Г. Хазової, О. Яковчука, Л. Ященка, П. Міклоша, В. Гокіелі, Л. Бермудеза. До цієї групи також можна віднести афроамериканські піснеспіви - spirituals, яким Л. Боднарук відводив чільне місце у репертуарі камерного хору. Вперше він почув spirituals у 1962 році в Чернівцях у виконанні камерного хору із США під керуванням Роберта Шоу. Враження від знайомства з мистецтвом американського диригента Л. М. Боднарук зберігав усе життя. Вірогідно, захоплення Любомира Мирославовича хоровим мистецтвом Р. Шоу, його обробками spirituals і зумовило систематичне звертання камерного хору ім. Д. Бортнянського до зразків афроамериканського фольклору: «Deep River Jordan», «Sometimes I feel», «Dry bones», «Every time», «My Lord, what a morning», «If I got my ticket», «When the saints go marching in» та інших. Не багато концертів колективу проходили без виконання цих творів.

До третьої репертуарної групи Чернігівського камерного хору можна віднести зразки авторської творчості композиторів: хори з опер, кантати, концерти, цикли та їх частини: «Хабанера» з опери «Кармен» Ж. Бізе; Хор «Zitti, zitti moviamo a vendetta» з опери «Ріголетто» Д. Верді; Хор «Гей! Не дивуйтесь, добрії люди» з опери «Богдан Хмельницький» К. Данькевича; «Ой гори, ой світи» та «Хай іде насува чорна хмара» з опери «На Русалчин Великдень» М. Леонтовича; Хор «Туман хвилями лягає» з опери «Утоплена», хор «А вже весна» з опери «Зима і Весна» та Пісня Цвіркунки «Черевички» з опери «Чорноморці» М. Лисенка; Кантата «Carmina Burana» К. Орфа; Поема-кантата «Хустина» Л. Ревуцького на слова Т. Шевченка; Zigeunerlieder (ор. 103) І. Брамса; Motette über Sprüche des Angelus Silesius В. В. Глязера; Хоровий концерт №1 Т. Євони на слова Ф. Млинченка; Хоровий концерт «Пушкінський вінок» Г. Свірідова на слова О. Пушкіна; Диптих «Осінні думи» А. Золкіна на слова І. Франка; Сюїта для хору «Тичиніана» В. Кирейка на слова П. Тичини; Хорова сюїта «Пори року» Б. Лятошинського на слова О. Пушкіна; Хоровий концерт В. Пацукевича на слова В. Брюсова; Хоровий концерт В. Тилика на слова П. Тичини; «Замок Шамбор» з хорового концерту «Французькі фрески»; «Щедрівка» з кантати «Чотири пори року», «Козак од'їжджає, дівчинонька плаче» з кантати «Червона калина» та хорова поема «Лебеді материнства» Л. Дичко на слова В. Симоненка; «Український триптих» В. Дроб'язгіної (частина ІІ «Світає» та частина ІІІ «Є на світі доля» на слова Т. Шевченка); «Дримба» з хорового концерту «Гори мої» В. Зубицького. Також до цієї репертуарної групи можна зарахувати хорові п'єси композиторів Я. Аркадельта, І. С. Баха, Г. Ф. Генделя, П. ван Гуліка, Р. Жене, А. Естебеса, О. Массо, К. Ністедта, Д. Россіні, З. Фібіха, С. Рахманінова, Ю. Фаліка, Н. Андрієвської, Ю. Бабенка, А. Вахнянина, М. Вербицького, Г. Гаврилець, М. Гринишина, Р. Демчишина, В. Іконника, В. Камінського, В. Клина, Г. Ковальової, Є. Козака, А. Кос-Анатольського, Г. Майбороди, В. Мартинюк, О. Некрасова, М. Попова, В. Ронжина, О. Рудянського, Д. Січинського, О. Скрипника, К. Стеценка, В. Стеценка, М. Стецюна, Б. Стронька, І. Тараненка, Б. Фільц, Я. Цегляра, Р. Цися, І. Шамо, Л. Шукайло, Л. Ященка.

У третій репертуарній групі західноєвропейська музика представлена сімнадцятьма творами, російська - трьома, українська - сорока п'ятьма зразками. Переважна більшість творів українських митців належить перу сучасних композиторів. Прем'єрне виконання багатьох з цих композицій було здійснено камерним хором імені Д. Бортнянського у програмах міжнародних музичних фестивалів «Київ-Музик-Фест» та «Музичні прем'єри сезону».

Четверту репертуарну групу Чернігівського камерного хору імені Д. Бортнянського складають твори джазової та популярної музики: «I got rhythm» з музичної комедії «Божевільна дівчина» Д. Гершвіна; «Rock Around the Clock» Д. Джекмена; «Jazz Gloria» Р. Ландера; «Funiculi-Funicula» М. Кальвадоса; «Знайомі мотиви» Г. Івеса; «Mata del Anima Sola» А. Естебеса та А. Торрефльбі; «Thank you for the Music» Б. Андерсона та Б. Ульвеуса; «Smoke» Д. Керна; «London by night» К. Коутса; «Moon river» Г. Мансіні та Д. Мерсера; «Гуцулка Ксеня» Я. Барнича на слова Р. Савицького; «Чорнобривці» В. Вірменича на слова М. Сингаївського; «Марічка» С. Сабадаша на слова М. Ткача; «Моя Україно» та «Братаймося» А. Карпенка на слова Н. Шакун; «Чернігівський край» Ж. Боднарук на слова Н. Шакун.

При виконанні деяких творів з четвертої репертуарної групи солісткою хору часто виступала заслужена артистка України Жанна Боднарук, чия співпраця з колективом тривала досить довгий час. Найважливіший її етап припав на кінець 90-х років, що були періодом здобуття камерним хором ім. Д. Бортнянського визнання широкої аудиторії, а також часом найбільшої популярності в Україні Ж. Боднарук. Таким чином, поява на сцені відомої естрадної співачки разом з колективом академічного звучання привертала до камерного хору увагу широкого загалу, передусім молоді.

Аналіз наведеного репертуару засвідчує факт ознайомлення аудиторії камерного хору ім. Д. Бортнянського зі зразками хорової творчості українських, російських та західноєвропейських композиторів різних епох. Домінуюче положення у концертному репертуарі колективу під орудою Л. М. Боднарука належало творам українських композиторів. З майже трьохста творів, що ввів до концертних програм Любомир Мирославович, вітчизняним авторам належить більше двохсот зразків: понад сімдесят опрацювань українських народних пісень, понад сорок дев'ять творів сакральної тематики та понад дев'яносто вісім творів малих та середніх форм різних жанрів. Разом з тим, до програм камерного хору входили твори західноєвропейських композиторів - представників різних стильових напрямів музичного мистецтва: віденську класичну школу презентують твори В. А. Моцарта («Requiem», Missa brevis), творчість композиторів-романтиків (Й. Брамс «Zigeunerlieder») доповнюють твори сучасних композиторів (К. Орф, Ю. Свідер, В. Глязер, Р. Твардовський, П. ван Гулік та ін.). Творчість російських композиторів представлена епізодично декількома творами (С. Рахманінов, О. Гречанінов, Г. Свиридов, А. Шнітке).

Як засвідчує список репертуару камерного хору, художній керівник колективу Л. Боднарук надавав перевагу зразкам української хорової творчості, передусім композиторів-сучасників. Причини цього полягали у активній співпраці камерного хору імені Д. Бортнянського з Національною музичною спілкою. Однак, диригент не залишався осторонь класичної спадщини. У рамках мистецького проекту «Україна музична», що був реалізований хором у перші роки діяльності, Л. Боднарук підготовив монографічні програми, присвячені творчості Д. Бортнянського, М. Леонтовича, Б. Лятошинського та інших, що дозволило продемонструвати слухацькій аудиторії різні етапи становлення і розвитку хорового мистецтва України.

Таким чином, дослідження концертного репертуару камерного хору ім. Д. Бортнянського дозволяє дійти висновку, що наприкінці ХХ століття на Чернігівщині розпочався процес відродження академічних традицій хорового виконавства шляхом введення до культурного обігу творів української і західноєвропейської класики, а також здійснювалося поширення та пропаганда зразків нової композиторської творчості серед широкої аудиторії. Фактично, Л. Боднаруком було започатковано процес свідомого поширення хорових творів сучасних українських композиторів. Разом з тим, враховувалася певна непідготовленість слухачів до сприймання новітньої музики. Тому у програми колективу диригент вводив широковідомі зразки хорової музики, численні обробки народних пісень тощо. Важливою запорукою залучення найширшої аудиторії до сприйняття мистецтва камерного хору була участь у концертах колективу Жанни Боднарук. Ідея Л. М. Боднарука з поєднання класичного та естрадного мистецтва не мала аналогів у тогочасному хоровому житті України, і може розглядатися в контексті маркетингової діяльності диригента з просування камерного хору в музичному просторі України. Подальше вивчення поставленої проблеми має тривати у напрямі дослідження репертуару провідних хорових колективів Чернігівщини. Це сприятиме формуванню уявлення про творчі можливості хорів та естетичні уподобання слухачів, дасть змогу піддати аналізу певні культурні процеси регіону, допоможе відтворити цілісну картину хорового життя Чернігівщини.

  


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>