XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

доктор філос. наук, Кривега Л.Д. ГЛАМУР ЯК СТИЛЬ ЖІТТЯ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ

Кривега Л.Д., доктор філософських наук, професор 

ГЛАМУР ЯК СТИЛЬ ЖІТТЯ СУЧАСНОЇ  ЛЮДИНИ

Соціальні зміни  породили нові стилі життя, серед яких особливо привабливим в останній час стає гламур.   Англійське слово glamour виникло в середні віки як варіант до grammar  - «граматика», «книга», запозиченого з французького grammaire (розвиток значень цього слова наступний: граматика - складна книга - книга заклинань-чаклунства, заклинання - чари, чарівність. Французьким терміном grimoire (українською - грімуар» того ж походження  позначалась в середні віки «книга заклинань» [1]. Терміном «гламур» в середні віки позначали  також різні прояви ученості, зокрема окультні практики, які асоціювалися з письменністю. В Оксфордському університеті до цих пір є посада професора of glamour (граматики). У давнину у  Франції гламуром називали спеціальну вуалетку, що приховує недоліки обличчя особи. Гламур в перекладі з сучасної англійської мови означає «фізичну привабливість», «шарм», «чари», «чарівність» »[2],  і використовується як оцінне поняття (оцінка при цьому може бути як позитивною, так і негативною), що означає близькість до загальноприйнятих стандартів «розкоші», «шикарного», зовні «блискучого». Письменник В. Пелевін у творі  «Empire V»[3] пише, що гламур - це маскування, яке потрібне  людині для того, щоб підвищити свій соціальний статус в очах тих, хто її оточує. Гламур потрібний для того, щоб ті, що оточують, думали, що людина має доступ до нескінченного джерела престижних  соціальних благ і, перш за все, грошей.

       Будь-яка світська подія,  якщо вона претендує на публічний і медіальний успіх, сьогодні неминуче працює з естетикою фешенебельного гламура, що є гарантом комерційного і масового визнання. Робота в естетиці гламура  апелює до найбільш розповсюджених емблем глобальної споживчої культури. Вторгнення на поле гламура приводять до перетворення і традиціоналістського, і свідомо новаторського твору в престижний ринковий об'єкт. Гламур сьогодні - продукт глобалізаційних технологій, спрямованих на уніфікацію і усредненность будь-яких символічних цінностей, що поставляються на художній ринок та ринок соціальних послуг [4].

            Характерною рисою гламурного дійства є фестивалізм з його нескінченною строкатістю і святковістю. Потрапивши в зону безупинного тріумфування, художник вимушений працювати на опрощення, а потім і на профанацію свого твору,  що сигналізує про масовий попит на гранично доступні і позбавлені смислової компресії художні вигадки в стилі «гламур». я ідеологія, насаджуючи норми безтурботного fun'а, грайливого cool'а і затишній релаксації, відрізняється несамовитою войовничістю. Глобалістська ідеологія, на думку деяких науковців, виявляє агресивну пасивність, наполягаючи на збереженні порядку речей, що склався, і на етичній заспокоєності. Риторика гламура, будучи сублімацією такої агресивної пасивності, звеличила відмову від соціальних подолань, естетичних проривів і етичного запитання[5].

      У гламурі немає принципів, окремих від свого виразу. В ньому засіб виразу передує змісту. Вираз - самоцінність і самодостатність. Образи гламура претендують не тільки на досконалість, їх «божественність»  припускає «вічне життя», відсутність смерті. У цій яскравій гламурності і легкості буття немає місця смерті. Вічна молодість життя, схожого на глянсову картинку, а смерть - лише сюжет для креатива. Гламурні війни і конфлікти, гламурні перевороти і революції, гламурні катастрофи. У практичному ракурсі гламур - це установка на  консенсус елітарного і масового ради швидкої кар'єрної і фінансової вигоди, для залучення уваги до себе. Головною оцінною категорією в гламурному аспекті є не змістовність чи соціальна ефективність події, а її медіальна популярність, частота попадання в рейтинги і значущі обсяги продажу гламурного товару. Гламурна технологія   життя характеризується постійною присутністю особи на світських раутах, прийомах, клубних заходах, відвідуванням подій мистецького ряду (презентації, виставки, шоу, концерти, спектаклі, знакові спортивні змагання)[6-7]. Гламурний стиль життя  підпорядковується  культурній глобалізації і визначається таким категоріальним рядом як шик, розкіш, краса, ухоженність, блиск, еротизм,  епатаж, сексуальність, витонченість, чарівність.  Глобалістська культурна політика вимагає від інтелектуала відмовитися від індивідуальних пріоритетів або служіння універсальним цінностям і розділяти публічні пристрасті, якщо вони затребувані ринком і розтиражовані медіальними технологіями. Гламур вимагає, щоб всі ризиковані або чреваті непримиренною конфронтацією мотиви були старанно згладжені; все повинно просто нехитро подобатися, не підштовхуючи до строгого і дисциплінованого самоаналізу.   У основі гламурної активності індивіда  критика гегемонії знання, використання мистецтва як альтернативного джерела думки, уміння бачити істину в бажанні  і потребах інших, у викорінюванні бар'єру між реальним і уявним.  Сучасне  українське суспільств зіштовхується з невмінням виробити оригінальний і новаторський комплекс культурних цінностей. На цьому фоні  гламурна технологія якось скрашує незначність і убогість естетичного ряду повсякденності. Взагалі-то, звичайно держава виступає як двигун, здатний породжувати культурні події: від єгипетських пірамід до Ейфелевої вежі. Ринок актуалізує культурну спадщину для конкретних цілей просування товару, так що врешті-решт розмиваються всякі межі і стає неясно, де закінчується світ бізнесу і починається світ творчості. Ця ситуація знаменує кризу соціальності, співпадаючу з розкладанням класичного мистецтва. Яку ж роль в даній ситуації грає гламурна творчість - вона виступає важливою складовою ринкового просування товару. Гламур - це, перш за все, подія, що міняє умови збагнення реальності, перевертаючи в якійсь мірі погляд на світ. Останнім часом ми стаємо свідками того, як подія йде з мистецтва в публічне і приватне повсякденне життя людини і суспільства. У зв'язку з цим конвенціональне мистецтво приречене або на комерціалізацію, або на музєєфікацію. З іншого боку, політичне перетворюється на нав'язливу виставу (особливо це характерно для сучасної України), в грі (діяльності) політичних  суб'єктів все частіше використовуються  гламурні технології. Гламур сьогодні - це ще і витончений  інструмент нав'язування певних соціальних стереотипів поведінки й спрямованністі індивідуальної активності. Пафос гламурного лиску починає практикуватися  богемою, художниками, роботи  яких раніше служили еталонами контркультурного бунтарства, маргінальної поведінки або відчайдушного протесту. Але гламур у 21 столітті  вже не ігрова естетична провокація, на зразок кітчу, а надуспішна глобальна стратегія зі своїми рушійними силами і зі своєю артибутикой.      Гламур привносить в повсякденне життя і  художнє середовище стан нестримної ейфорії,  епатажу, культивування почуттів власної винятковості, причетності до модернових технологій життя й  нестандартної організації дозвілля.

       Чи треба протистояти гламуру? Є різні точки зору. На нашу думку, мають право на існування будь-які стилі життя. Вам не подобається гламур? Розробляйте власний стиль життя! Можна повернутися до класичних духовних цінностей замість ілюзій, що прижилися в гламурі. Але не відштовхуючи гламур, а перевершуючи ілюзорність гламура дійсно цікавим, змістовним і соціально-конструктивним життям.

Література:

1. Гламур// Вікіпедія// http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D1%83%D1%80

2. The Concise Oxford Dictionary. Ninth Edition. Edited by Della Thompson Oxford: Clarendow  Press, 1995. - 574.

3. Пелевин В. Empire V. - М. Эксмо, 2006. - 416 с.

4. Голинко-Вольфсон Д. Агресивно-пасивний гламур// Художественный журнал MOSCOW ART MAGAZINE. - 2005. -Декабрь.- № 60/

5. Гридин Сергей. Идеология гламура//"Газета 2000", Украина., - 2008.- 30 марта //  http://www.inosmi.ru/translation/240522.html

6. Астальская Алина. Страусы гламура //http://www.from-ua.com/%20kio/3045b9b7%20eccdb.%20html

7. Сергеев Гектор. Гламур - культурная чума третьего тысячелетия //http://www.bratstvo.info/index.php?%20go=News&in=view&id=7997(18.06.2007).


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>