XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION (19-21.04.2018)

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

канд. іст. наук Телячий Ю.В. ЕТЮДИ УКРАЇНСЬКОГО ХУДОЖНИКА П.І.ХОЛОДНОГО В РОСІЇ.

Рубрика: Історія

Телячий Юрій Васильович,

канд. іст. наук, доцент,

докторант кафедри історії України

Кам'янець-Подільського державного університету

ЕТЮДИ УКРАЇНСЬКОГО ХУДОЖНИКА П.І.ХОЛОДНОГО В РОСІЇ

В грудні 2006р. українська інтелігенція відзначила 130-ту річницю від дня народження Петра Івановича Холодного (1876-1930рр.) - українського патріота-громадянина, талановитого митця, педагога, організатора освіти, вченого-хіміка, державного діяча. Вшанування пам'яті П.І.Холодного сьогодні відбувається не лише на Батьківщині, в Україні, а й у багатьох державах світу - Польщі, Чехо-Словаччині, США, Канаді та ін., адже його талант уже давно сягнув європейського виміру.

В цьому матеріалі ми не будемо зупинятися над характеристикою різнобічних аспектів творчої біографії П.Холодного, яка протягом останніх років стає більше знаною історикам, мистецтво - краєзнавцям завдяки різнобічній інформації, найчастіше - статтям, що стали з'являтися на сторінках наукових збірників, журналів, шпальтах періодичної преси. Хоча, заради об'єктивності, варто зазначити: те, що робиться, це лише незначна дещиця. Фундаментальних наукових розвідок про діяльність Холодного - педагога, митця, вченого, ми, на жаль, поки що не маємо.

Як це не боляче, але можна констатувати, що мистецька спадщина Петра Холодного внаслідок складних суспільно-політичних процесів, а то й просто життєвих обставин, сьогодні перебуває в надзвичайно непривабливому стані. Думається, що більшість її уже втрачено назавжди, невідомо що й у якій кількості розпорошено по різних країнах світу, зберігається у приватних колекціях і тому є недоступним для огляду та наукових досліджень. Встановлено, що певна частина його творчого спадку зберігається в фондах Національного музею в Львові ім.А.Шептицького. Там знаходяться елементи іконостасу, створеного П.Холодним для Львівської духовної семінарії (в розібраному вигляді), настінні фрески, деякі графічні роботи, ескізи, а також 5 художніх полотен. В львівській картинній галереї є 1 портрет, Національний художній музей України в м.Києві експонує 6 художніх творів, Вінницький художній музей - 29, Харківський художній музей - 2 полотна П.І.Холодного. Таким чином, в українських музеях експонується 43 різножанрових художніх полотна, переважно етюдів і портретів.

Саме тому вважаємо сенсаційною подією в історії вітчизняного мистецтвознавства знахідку 19 художніх робіт П.І.Холодного в Росії (м.Москва, осінь 2006р.), про що й вперше заявляємо широкій громадськості, науковцям текстом цього повідомлення. Роботи (17 етюдів і 2 портрети) зберігаються в трьох приватних колекціях (1+1+17), у задовільному стані, але є виключно недоступними для огляду. Хоча на більшості полотен відсутня дата створення, їх можна віднести до раннього періоду мистецької діяльності Петра Холодного  (до 1917р.).

Найпершою картиною, котру вдалося відкрити, стали „Дзвоники", з якими П.І.Холодний дебютував на київській мистецькій виставці 1912р., й котрі викликали негативну оцінку Д.В.Антоновича.

Поруч з нею ми віднайшли портрет сина Петруся (П.П.Холодного. - Авт.) (1917р.; олія, 66,5 х 45,5 см.).

Нарешті, найбільш чисельною виявилася третя частина колекції з 17 робіт. Перший етюд демонструє літній пейзаж, одиноке дерево серед поля пшениці напередодні збору врожаю (13 червня б.р.; олія, 13,5 х 9,5 см.). На другій картині бачимо молоду жінку-селянку в українському вбранні, що пере одяг (б/д.; олія, 13,5 х 9 см.). Третій пейзаж передає панораму осіннього лісу з центральним зображенням дерева з пожовклим листям (14 вересня 1910р.; олія, 22,5 х 15 см.). На четвертій картині зображено чоловіка, що сидить у задумі на кладці, поглядом повернутого до річки (б/д.; олія, 33 х 24 см.). Оригінальним є п'ятий етюд - нижня частина нахиленого стовбура дерева, ймовірно берези, навколо якого ростуть трава і квіти (б/д.; олія, 27,8 х 21,2 см.). Легко сприймається шосте полотно - „Берези" (22 липня 1910р.; олія, 28 х 21,3 см.). досить цікаво виглядає зображення гусей на березі річки в сьомому етюді (19 червня 1913р.; олія, 13,5 х 9,5 см.). Дуже незвично бачити кущ білої троянди, котрий, ніби невідомо звідки, з'явився біля дерев'яного типу (восьмий етюд, б/д.; олія, 26,5 х 21,3 см.). Дев'ята робота передає яскраву гаму кольорів літніх квітів (18 липня 1912р.(?); олія, 22 х 15,5 см.). Десятий етюд - декілька стеблин сон-трави у вазі (б/д.; олія, 22,5 х 15см.). Одинадцятий етюд - дерево, ймовірно, сосна літньої пори на фоні будинку (1 липня 1912р.; олія, 21,8 х 15,3 см.). Фрагмент літнього лісу відображено в тринадцятому етюді (10 червня б/д.; олія, 13,5 х 9,5 см.). Чотирнадцята робота яскравістю фарб і кольорів демонструє осінні квіти (18 вересня 1915р.; олія, 15,5 х 11 см.). Напрочуд легко сприймається п'ятнадцятий етюд - півень, який  „пасеться" на траві (30 травня 1911р.(?); олія, 15,1 х 11 см.). Шістнадцята картина передає панораму літнього лісу, сосни. Й нарешті, сімнадцята робота - „Петрусик" (так написано на звороті рукою П.І.Холодного. - Авт.). Зображений хлопчик на синьому фоні, погляд якого звернений на книжку, на столі стоїть лампа з зеленим абажуром (б/д.; олія, 22,5 х 15 см.).

Сподіваємося, що запропонований матеріал не лише поповнить реєстр мистецьких праць П.І.Холодного, збагатить його творчий доробок, розширить уявлення про ранній період творчості, а й викличе думки і пропозиції, можливо - реальні дії на урядовому, державному рівні щодо повернення досить значної частини мистецької спадщини визначного українського художника з Росії на Батьківщину.             


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>