XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

Кикіньова Л.М. ЧАРІВНИЙ СВІТ МАМИНИХ ПІСЕНЬ

Кикіньова Лариса Михайлівна,

Луцький педагогічний коледж

ЧАРІВНИЙ СВІТ МАМИНИХ ПІСЕНЬ

Ваше маля зовсім недавно з`явилося на світ ? Можливо ,саме зараз час познайомити його з чарівним світом українських народних колискових,адже в них стільки таємниць....

Найзаповітніша мрія ,найзаповітніше бажання всіх батьків - щоб дітки зростали дужі, красиві, розумні, щедрі на добро, на любов, на пошану до старших, до святинь свого роду і народу. Ріст і силу дитяті дає материнське молоко,батьківський хліб. А що ж сприяє зростанню душі?.. Слово!

Маля-немовлятко не знає мови, не розуміє слів. Але материнська любов і народна мудрість створили диво -колискову пісню. Народні колискові не тільки заспокоюють і допомагають заснути. Вони знайомлять маля з основами рідної мови (допомагають засвоїти початковий словниковий запас ) ,естетично розвивають, породжують уяву про саме близьке: рідні люди, будинок, оточуюча природа. Світ колискових наповнений добрими і світлими силами, які як і мама ніжно і бережливо турбуються про малюка. Сучасна наука дослідила і знайшла незаперечні докази, що співанки чудодійно впливають на формування і підтримку стабільного благополучного стану серця і почуття, на  душевне здоров`я не лише малят-немовлят, а й усіх і кожного, хто з піснею їх люляє-колисає. Важливість емоціональної підтримки, почуття захищеності і впевненості у стабільності для маленької людини глибоко розуміли і наші далекі предки.

Колискові пісні починають співати дитині з перших днів її життя. За часів язичництва співові над колискою надавалося значення оберегу: вважалося , що певні  інтонації і магічні слова можуть вберегти немовля від хвороб та усіляких нещасть. Підтвердження « магічної» дії співу над колискою давні люди бачили в тому,що материнська пісня справді  впливає на немовля заспокійливо. Жінка нахилялась над колискою і в такт гойданню тихенько співала. Розмірні, монотонні рухи нагадувало малюкові про ту благодатну пору, коли мама носила його у животику. А її лагідний і співучий голос зміцнював почуття захищеності, любові і спокою, навіваючи міцний, безтурботний сон:

  « Повішу я колисочку на дубочку люлі , люлі люлі ,

   Засни, поспи мій синочку.

   Буде вітрик повівати і синочка колихати,

   З дуба листя опадати та синочка забавляти»

Колискові пісні - термін фольклористичний. У народі ще й зараз вживають дієслівних форм: співати при колисці або «співати кота». Вислів «співати кота» виник із звичаю, коли у нову колиску клали кота, гойдали його і наспівували колискову пісню. А після цього ритуалу клали до колиски дитину і співали їй, доки вона не засинала. Тому у колискових часто згадується кіт. Адже, за дохристиянськими віруваннями, кіт вважався покровителем дитячого сну, оберегом дитини від злих сил:

                  «Ой, котику,котику, мальований хвостику,

                        Не ходи кругом хати, не збуди нам дитяти.

                        Дитятко маленьке,спатки раденьке.»

У колискових піснях часто зустрічаються і короткі діалоги, які стимулюють  спілкування мами і малюка. Вони цінні тим, що наповнені любов`ю, ніжністю, яка виливається на маленьку людину такими зверненнями, як: « зірочка ясненька», «любе пташенятко», «рибонька», «голубе», «квітонька»:

                «Десь покотилась громовиця, сонця ясного колісниця.

                        Котилась до темного гаю, а я тобі, соколе, заспіваю!»

Але з півтора-двох років дитина починає цікавитись змістом пісень. З цього віку зростає роль близьких дитячому сприйманню образів, в тому числі фантастичних і казкових персонажів: Сон, Дрімота, Котик, Гулі, що розвивають образне мислення дитинки:

                       «Ой, люлі, люлі налетіли гулі

                         Та й сіли на люлі.

                         Стали думать і гадать,

                         Чим дитину годувать?» 

Спів над колискою впливає на малюка мелодією,тембром, розміреним ритмом.І це не важливо,що у мами може не бути ідеального слуху чи завидного голосу, головне  робити це з великою любов`ю.

Усі колискові виконуються у повільному або помірному темпі, тихим звучанням при нюансі піано(р).Співають неопертим, фальцетного тембру звуком. Висотне положення наспіву може змінюватись: одну пісню співає у низькому регістрі, а іншу- в високому; сьогодні- у м`якій грудній манері, а завтра у фальцетній. Чому?..При колисці ж манера співу залежить від втоми матері, настрою або виконуваної в цей час роботи. Наприклад: заколисуючи дитину і співаючи їй, жінка, в колишній селянській родині одночасно ще й пряла, вишивала, готувала їжу, тощо.

Поспівки, на яких побудовані колискові, переважно терцово-квартової побудови, спадного або коливального руху, виступають як у мажорному так і у мінорному звучанні. Вони базуються в основному на голосних звуках «а», «у» та лексемах «нині», «баю», «люлі». Тип мелодичного розвитку в колисанках наспівний, хоча зустрічаються зразки із речитативною мелодикою( характерно для західних регіонів- Карпати, Полісся). Розмір переважно тридольний, але вживаються і складні(6+6), (7+7), (4+4).

Всі  ці, вище сказані, музичні характеристики колискових пісень сприяють виконанню їх головного призначення- заколисувати і заспокоювати немовля.

Отже, колискові пісні бережуть багатовіковий досвід материнства. Лагідна співанка- колисанка, яка пронизана турботою про щастя і долю дитяти, неодмінно знаходить чарівну стежину до мелесенького серденька і оселяється в ньому назавжди.

Література:

1.Олег Смоляк «Український дитячий музичний фольклор».(1998)

2.А.І.Іваницький «Український музичний фольклор».(1990)

3.Антоніна Голентюк «Люлі,люлі,люліса».(1992)


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>