XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

Лаврук Н.К. ОБРАЗНО-ТЕМАТИЧНІ ГРУПИ УКРАЇНСЬКИХ ХУДОЖНІХ ЛИСТІВОК ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТОЛІТТЯ

Лаврук Наталія Кіндратівна

Прикарпатський національний університет ім. В.Стефаника

Інститут мистецтв  

ОБРАЗНО-ТЕМАТИЧНІ ГРУПИ УКРАЇНСЬКИХ ХУДОЖНІХ ЛИСТІВОК ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТОЛІТТЯ

Українські художні листівки початку ХХ ст. являються предметом не лише матеріальної, а й духовної культури, вони були тісно пов'язані з історією країни, удосконаленням друкарської справи, розвитком образотворчого мистецтва.[1, c.292] Як показує зібраний ілюстративний матеріал, художні листівки: репродукційні (які містять репродукції творів живопису, графіки чи прикладного мистецтва), оригінальні (зображення для яких спеціально розроблялося художниками), та авторські листівки-естампи (офорти, літографії, ксилографії тощо, а також оригінальні рисунки і акварелі, виконані на спеціальних бланках-листівках як художниками так і аматорами) початку попереднього століття є не просто розмальованими аркушами картону розміром 9х14см чи 10,5 Х 14,8см (після 1925р.). Це художні роботи, що стосуються різноманітних, сюжетно поданих тем. Значна їх кількість дозволяє виділити окремі образно-тематичні групи листівок.

1) Біблійні сюжети. До цієї групи можна віднести листівки, що стосуються релігійної тематики. Це - образки чи копії ікон, сюжети, взяті з біблійних легенд. Надзвичайно популярними були художні листівки з нагоди релігійних свят, особливо Різдва та Великодня (Паски). На таких листівках зустрічаємо зображення Ісуса, Марії, ангелів та відповідних «дійових» осіб.

2) Військові, політичні, агітаційні листівки. Це невелика, проте яскрава група листівок, виданих на теренах України, Польщі та Росії. В них, незважаючи на національну приналежність авторів, прославляється мужність воїнів, готовність захищати рідну землю, свої ідеї, змальовано воєнні будні, переможні битви, втрати друзів, горе матерів, сум коханих.

3) Державна атрибутика. До цієї групи належать листівки із зображенням національної символіки: гербів - українського, українських земель, відомих родів; географічних карт, прапорів, гімну, образів України, хороброго козака, відомих історичних постатей. В переважній більшості це акуратні, витончені графічні чорно-білі або багатоколірні зображення.[3]

4) Етнографічна тематика. Чи не найбільшу частину листівок можна віднести до цієї групи. Оскільки така назва є дуже широкою і узагальненою, вважаємо за необхідне виділити кілька підгруп, а саме:

               - народні традиції. Переважно це малюнки із зображенням сім'ї, родини, громади чи то в передсвяткових клопотах, чи таких, що вже радісно зустріли свято і ніби хочуть поділитись радістю з одержувачем картки, тому часто на листівках зроблені відповідні короткі надписи-вітання.

Вертеп, колядники, Свята вечеря, Різдвяна зірка, Йорданське свячення, святкові дзвони, великодні приготування, звичаї Вербної неділі, Великоднє свячення кошиків з пасками та писанками, Поливаний понеділок, гадання на вінках, весільні обряди, народні танці та гуляння - все це з великою майстерністю і деталізацією зображено на листівках початку ХХ століття.

Серед багатьох карток, присвячених цій темі оригінальністю та делікатністю вирізняються вітальні листівки розроблені художниками і графіками О.Кульчицькою та С.Гординським.

- побутові сценки. На таких листівках можна побачити традиційні для українців схеми поводження: виховання дітей батьками, навчання дітей священиком, матір, що схилена над колискою, родинна трапеза, сінокіс, оранка, риболовля, недільний відпочинок, молодіжні забави.

- гумористичні листівки. Левову частку етнографічних гумористичних листівок складають роботи В.Гулака, київського графіка, який розробив більше 200 різноманітних варіантів листівок на теми народного гумору. В різних серіях та поодиноких картках розкриті різноманітні аспекти життя простого народу, моделі поведінки в сім'ї та з оточуючими: родичами, сусідами, місцевою владою, іншими національностями. Знаходимо кілька листівок, в яких карикатурист загострює увагу глядача на фізичній комплекції людей. Особливу увагу автор приділяє проблемі алкоголізму, колоритно ілюструючи її кумедними метаморфозами, що відбуваються у свідомості п'яного «героя».

Листівки В.Гулака вирізняються витриманою манерою народного примітиву, завдяки чому його роботи вирізняються серед загальної маси листівок. Кольорова гама робіт: блакитний, білий, зелений, червоний, синій, коричневий, чорний, (іноді) рожевий, бежевий кольори, особливим багатством відтінків вирізняється жовтий: від лимонно до охристого.

•-        фольклорні мотиви: зразки вишивки на рушниках, сорочках, мереживі, ґердани, килими, писанки та писанкові фрагменти, мотиви геометричних і рослинних орнаментів знайшли своє відображення в листівках не тільки як елементи декору, а й як оригінальні композиції. Якщо ж під фольклорними мотивами розуміти також музичні мелодії, то дана група значно розшириться за рахунок великої кількості листівок, що мають у своїй композиції нотні стани, на яких написані ноти та слова українських народних пісень. Яскравими ілюстраціями є серія «Українські народні вишивки», роботи зі зразками українського орнаменту Т.Гриневича чи листівки з текстами пісень майстра акварельної мініатюри А.Ждахи.

•-        народознавчі замальовки. Є чимала кількість листівок з колоритними зображеннями типажів людей з різних місцевостей, народного одягу, історичних замальовок. Зразком являється серія робіт різних авторів «Із української старовини», де, до прикладу на кожній картці С.Васильківського зображення у повний зріст різних постатей: задунайського запорожця, хорунжого, писаря військового, полковниці, посполитого, січового діда та ін.

5) Ілюстрації до літературних творів. Численними є ілюстрації до творів М.Гоголя «Тарас Бульба», «Майська ніч», «Ніч перед Різдвом», «Страшна помста», «Старосвітські поміщики», «Сорочинський ярмарок», «Ніч напередодні Івана Купала», «Вій»; до повісті І.Франка «Захар Беркут»; П. Куліша «Чорна рада»; поеми Т.Шевченка «Гайдамаки», ілюстрацій до творів за рядками «Кобзаря», які виконали художники В.Гулак., М.Дяченко, І.Їжакевич, А.Манастирський, В.Сєчковська.

Дана група поштових карток містить синтез усіх згаданих образно-тематичних груп. Її особливість полягає у тому, що ці листівки часто створювались як ілюстрації до видань, але оскільки книги коштували дорого, з ілюстрацій було розтиражовано листівки, що коштували значно дешевше і були доступними усім бажаючим.

6) Краєвиди. Ця група листівок є репродукціями творів іменитих та маловідомих художників, які вміло зображали мальовничу природу різноманітних природних зон України, а також нерідко на їх фоні будівель або архітектурних комплексів. 

Зустрічаємо також і картки, в яких зображення поєднуються з текстами пісень, фразою «На спомин рідного краю» чи цитатами з відомих творів української літератури.

Серед згаданих листівок знаходимо чимало робіт таких авторів як А.Куїнджі, А.Мартинов, Б.Романовський, А.Маневич, Т.Лукомський, П.Левченко, К.Крижацький, В.Кричевський.

7) Листівки до свят. Найбільшими чисельними були листівки з нагоди великих християнських свят Різдва та Великодня. Оскільки Новий рік на теренах України святкували після Різдва, то іноді листівки містили різдвяно-новорічне привітання. Рідко зустрічаємо окремі листівки, що присвячені суміжнім святам: Св.Миколая, Водохрещю, Вербній неділі, Поливаному понеділку. Над створенням «святкових» листівок працювало чимало художників, подаючи велику кількість цікавих ідей оформлення малої поліграфічної форми. Серед класиків цього «жанру» слід згадати імена О. Кульчицької, С.Гординського, Я.Пстрака, А.Манастирського, О.Куриласа, Т.Гриневича. Відомі листівки таких авторів як К.Антонович, М.Бутович, А.Ватющак, Ю.Вовк, О.Глинська (Кічура), І.Їжакевич, В.Кадулін, В.Касіян, Г.Колцуняк, Ф.Красицький, М.Левицький, Є.Турбацький. [6]

8) Портрети. Над листівками з портретними зображеннями робота переважно велася серійно. Йдеться про те, що листівки з портретними зображеннями створювались не окремо, а комплексно. Авторство серії могло належати одному художнику, чи цілому видавництву (наприклад, «Українська старовина»).

Героями таких серій були українські письменники, гетьмани, відомі діячі культури. Найпоширенішими є погрудні портрети. Але композиційне вирішення і обрамлення широко варіюються. [3]

9) Романтична листівка. Згадана група не є чисельною в українській художній листівці, проте доволі неповторною і самобутньою. Йдеться про відносини між молодими людьми в різних ситуаціях: на відпочинку, під час праці, при зустрічі чи розставанні. Образ молодої пари завжди є сповнений глибокого ліризму, прагнення бути разом, підтримувати одне одного. Героями такої листівки є:

а) дужий, працьовитий хлопець чи мужній воїн та молода красуня з стрічкою у волоссі: тендітна, замріяна юнка або весела й усміхнена дівчина;

б) молода, елегантно одягнена, пара міщан.

10) Урбаністична листівка. До даної групи листівок відносимо такі, в яких показані міські жителі в характерному середовищі. Манірні панночки, вишукані жінки, солідні чоловіки, чарівні діти... На листівках вони зображені переважно на відпочинку: прогулянки на природі, відвідини кав'ярень, у домашньому затишку.

Назви листівок відповідні: «Знемога», «Розкіш», «Милі спомини», «Туга за батьком», «Залишились тільки спогади» і т.д.  Чимало таких карток знаходимо у Ярослава Пстрака.[4]

Іншим художником, який працював у цьому напрямку є В.Кадулін. Він - автор серій міської карикатури «Типи гімназистів і гімназисток», «Типи студентів і курсисток», а також «Гумористичні листівки», «П'яна серія».

11) Художні óбрази. Іноді митці передавали свої ідеї через óбрази. На деяких патріотичних картках зустрічаємо образ України-матері: чи то рішучої і спроможної захистити своїх дітей, чи страждаючої й розіпнутої; часто використовувався образ ангела - як охоронця і натхненника.

Серед багатьох інших, в листівках Я. Пстрака знаходимо світлі, ліричні образи, наприклад, ніжної дівчини-весни.

12) Шевченкіана. Шевченкіаною мистецтвознавці вважають усі матеріали, що пов'язані з життям, творчістю та особистістю Т.Г.Шевченка. У філокартії - це листівки-портрети, колажі з портретними зображенням, листівки з власними творами художника, ілюстрації до його творів, листівки з образами кобзаря, героїв його літературних творів.

Огляд філокартичного матеріалу, пов'язаного з портретами Шевченка, засвідчує, що в 1900-1910 роках найпоширенішим на поштових картках було зображення поета в шапці і кожусі. Митці та видавці популяризували образ народного поета, Великого Кобзаря, Батька Тараса. [6, с.69]

Характерною прикметою ранніх видань шевченківських листівок є широке використання виховних можливостей слова Шевченка, цитування поряд з ілюстрацією уривків з його творів. [2, с.116].

Між основними групами художніх листівок існують так звані перехідні, які вміщають в себе відмінні риси кількох груп. Наявність такого роду перехідних ілюстрованих листівок свідчить про відсутність чітких границь між тематичними видами.

 

Отже, українські художні листівки першої третини ХХ століття є багатим джерелом вивчення національної культури взагалі, та мистецтва зокрема. Різноманіття сюжетів дозволяє розглянути актуальні станом на початок минулого століття теми та дослідити їх через створені візуальні образи. Пам'ятаючи про те, що основна функція листівки - передача інформації, бачимо, що важливим був не лише написаний від руки текст, а й зображення, яке містило змістовний сюжет, що ніс певне інформаційне навантаження. Розробляючи листівки, більшість художни­ків шукали нових форм, прагнули поєднати зміст листівок із народною творчістю, широко використовували стилізацію, поєднували живопис і графіку тощо. Широкий спектр зображень свідчить про затребуваність та популярність листівок в даному часовому проміжку.      

Література:

•1. В'юник А. Українська графіка ХІ - початку ХХ століття [Альбом] / А.В'юник. - К.: Мистецтво, 1994. - 328с.: іл.

2. Забочень М. Перші листівки шевченкіани / М.Забочень. // Дзвін. - 1991. -  №3. - С. 108-116.

3. Забочень М. На спомин рідного краю: Україна у старій   листівці. [Альбом-каталог] / М.Забочень, О.Поліщук, В.Яцюк. - К.: Криниця, 2000. - 505 с.: іл.

4. Ковтун В. Українське мистецтво у старій листівці. Вип.1. Творчість Пстрака. [Альбом-каталог] / В. Ковтун, С. Полегенький. - Коломия: Вік, 2003. - 114 с.

5. Корпанюк П. Українська святочна картка. [Альбом-каталог] / П. Корпанюк. - К.: Криниця, 2009. - 113с.: іл.

6. Яцюк В. «Не забудьте пом'янути...» Шевченківська листівка як пам'ятка історії та культури 1890-1940рр. [Альбом-каталог] / В.Яцюк. - К.: - Криниця, 2004. - 288 с.:іл.

 

E-mail: natali­_lavruk@mail.ru


Один комментарий к “Лаврук Н.К. ОБРАЗНО-ТЕМАТИЧНІ ГРУПИ УКРАЇНСЬКИХ ХУДОЖНІХ ЛИСТІВОК ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ СТОЛІТТЯ”

  1. Микола:

    Доброго дня!
    Добра робота.
    До статті "Маркіян Шашкевич у філокартії та філателії" розшукую роботу Олени Кульчицької, використану Товариством студентів політехніків "Основа" для видання поштової картки "Пам'яті Шашкевича" у 1911 році. Чи не траплялась вам інформація про неї?


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>