XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION (19-21.04.2018)

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

Майовець А. І. ВІДРОДЖЕННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ІКОНИ В ШКОЛІ І МАЙСТЕРНІ УКРАЇНСЬКОГО КАТОЛИЦЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Пошукувач Майовець Андрій Іванович                                    

Львівська національна академія мистецтв

ВІДРОДЖЕННЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ІКОНИ В ШКОЛІ І МАЙСТЕРНІ УКРАЇНСЬКОГО КАТОЛИЦЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Ікона у церковному розумінні постає наче мостом чи вікном між Богом і людиною, у часі молитовної медитації єднає людину у її звернені з Богом. Портрет, який духовно уприсутнює Божу Особу чи людей, які засвідчили сяйво Божої ласки.

Святе Письмо, церковні передання, писання святих отців і візантійська традиція іконописання сформована на базі античних артефактів, в сукупності, творить основу українського середньовічного малярства.

Львів - культурна столиця України з багатою історією оповитою загадками і легендами, місто яке манить до себе не лише на філіжанку кави чи туристичні місця і маршрути, а й на сакральне мистецтво регіону.

Львівський Національний музей, заснований митрополитом Андреєм Шептицьким, вміщує безцінні шедеври західноукраїнського сакрального малярства, які ще до кінця не відреставровані і не досліджені. Справжнім скарбом і гордістю музею є середньовічні українські ікони XII-XV ст. Зібрані з таких основних відомих регіонів, як: Явора (Турка), Сторонни (Підбуж, Самбір), Станилі (Дрогобич), Радружа (Любачів тепер Польща), Вільшаниці (Яворів) Ванівки та Здвижня (тепер територія Польщі).

Ікони майстрів даних мистецьких осередків стали наріжним каменем і  еталоном для вивчення і наслідування в середовищі Українського Католицького Університету. Саме тут виринає ідея і засновується Іконописна школа, а також недавно почала діяти майстерня.

„Ідея створення іконописної школи виросла з діяльності гуртка Св. Луки, котрий активно розвивався в студентському колі нашого університету" - згадують організатори першої Літньої школи у 2005 році Божена Пеленська та Маркіян Філевич. В організаторів і учасників гуртка виникла потреба в наповнені теоретичних знань практичними заняттями, в розвитку і відкритості до людей, які прагнули збагнути і духовно-богословську глибину значення ікони, і паралельно з тим, осягнути ази іконописання. Так, з 2005 р. існує і розвивається Іконописна школа при УКУ. Окрім Літньої школи, з 2007р. починає діяти Суботня іконописна школа, а згодом і поглиблена Сертифікатна стаціонарна школа, продовжує свою діяльність і гурток святого Луки, орієнтований на тих, котрі прагнуть „засмакувати" українську середньовічну ікону.   

Основним принципом і постулатом іконописної школи стає виховання митця-богослова. Митця, який свідомий того, Що, Для Кого і Для Чого він це робить; і богослова - який своїми руками пише ікону.

Головним натхненним керівником школи стала мистецтвознавець і богослов Соломія Тимо. Саме вона запрошує в школу для ґрунтовного вивчення українського середньовічного малярства кращих реставраторів Львівського Національного музею ім. А. Шептицького - Павла Петрушака і Анастасію Чабан. Спеціалісти високого рангу, реставруючи артефакти середньовічного українського скарбу, переконано, апелюючи лише на візуальний матеріал реставраційних заходів - розкрили завісу часу. Відкривши первозданне автентичне малярство, вони змогли впевнено сказати: який саме пігмент використовувався митцем; розглянути характер, стилістику і манеру виконання ікони конкретного автора певного регіону.

Викладачі, реставратори та іконописці Петрушак Павло і Чабан Анастасія виховали чимало учнів, які гідно продовжують і примножують здобуті знання. Частина учнів пішла стежками своїх наставників. На базі здобутих теоретичних і практичних знань в іконописі вони творять авторські ікони і твори сакрального змісту.

Специфіка роботи школи полягає у глибокому вивченні і дослідженні середньовічного малярства, максимальному дотриманні технології, художньої стилістики автора.

Характерною матеріально-технічною складовою середньовічного малярства, є: основа - липова дошка, самшитова, вільхова чи ялинова; зварений клей тваринного чи рибного походження, левкас (до клею додана крейда); фарба (темпера на основі яєчної жовткової емульсії); застосування золота і срібла. При цьому, практично відсутні: штучні пігменти, гравірування, орнаментальні і декоративні елементи, рельєфи.

Художня стилістика візантійського малярства передбачає зворотну перспективу, площинність і умовність в зображеннях, ставить великий акцент на обличчя, очі і руки, зверненість постаті на глядача.

Лише в західноукраїнській середньовічній іконі можна простежити синтез „строгості" візантійської ікони і вплив традиції народного українського мистецтва через своєрідну барвистість у кольорі, виразність в рисунку і в підході до самого моделювання. Ці якості та відмінності можна чітко побачити і простежити.

Ікона, історія, середовище міста Львова, надбання Львівського Національного музею ім. А. Шептицького і звісно, група людей натхненників української ікони відроджує практично забуте автентичне українське середньовічне малярство. Так в культурному середовищі Львова при Українському Католицькому Університеті народилась Іконописна школа. Школа, яка не просто вчить, а виховує митця-богослова, учня-послідовника майстра мистецького регіону. В результаті, кожен з них, пізнавши і осягнувши специфіку діяльності школи, може творити осмислену авторську ікону.

За свою відносно коротку діяльність, Іконописна школа надає можливість не лише українцям пізнати свою рідну ікону, а й для багатьох іноземців, учасників Літньої школи, стала неочікувано приємним відкриттям.

В сучасному світі, де здається все усім відоме, народжується школа, яка  декларує і позиціонує себе на грунтовному і комплексному вивченні у наслідуванні кращих зразків українського середньовічного малярства.

Література:

1. Гелитович Марія. Богородиця з Дитям і похвалою: Альбом. - Львів: Свічадо, 2009.

2. Гелитович Марія. Ікони Старосамбірщини: Альбом. - Львів: Свічадо, 2011.

3. Гелитович Марія. Святий Миколай з житієм: Альбом. - Львів: Свічадо, 2011.

4. Свенціцька В. І., Сидор О. Ф. Спадщина віків: Укр. Малярство XIV - XVIII ст. у музейних колекціях Львова / Худож. Б. Р. Пікулицький. - Львів: Каменяр, 1990. - 72 с.: іл., 64 арк. іл.

5. Режим доступу: http://risu.org.ua/ua/index/exclusive/reportage/47953/

6. Режим доступу: http://waking-up.org/religii-svitu/mystetstvo-ikonopysu-v-suchasnosti/?>http://waking-up.org/religii-svitu/mystetstvo-ikonopysu-v-suchasnosti/?lang=uk

7. Режим доступу:

8. Режим доступу: http://www.religion.in.ua/news/ukrainian_news/11015-katoliki-vidkrili-u-lvovi-ikonopisnu-shkolu-serednovichnogo-ukrayinskogo-malyarstva.html

9. Режим доступу: http://bohoslov.org.ua/distribution/2007-t80.html

10.Режим доступу: http://theologia.ucu.edu.ua/sklad-kafedry/26-tymo-solomija

11.Режим доступу: http://ucu.edu.ua/news/7475/

12.Режим доступу: http://www.os.ucu.edu.ua/uk/icon.html

13.Режим доступу: http://ucu.edu.ua/press-releases/660/

14.Режимдоступу:http://www.ukrinform.ua/ukr/news/ltnya_konopisna_shkola_zavershilasya_u_lvov_1030735


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>