XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

Романовська Л.О., Чаплінський Ю.Б. ПСИХОЛОГІЯ КОЛЬОРУ У РЕКЛАМІ.

Студентка: Романовська Л.О.

Науковий керівник: Чаплінський Ю.Б.

ЧТЕІ КНТЕУ

 

ПСИХОЛОГІЯ КОЛЬОРУ У РЕКЛАМІ

При розробці реклами немає другорядних елементів. Важливо правильно сформулювати текст рекламного звернення, обрати сюжет чи ефектну картинку, а також кольорову гамму, що передаватиме емоційне забарвлення і настрій реклами. Реклама допомагає споживачу отримати первинну інформацію про новий товар, дізнатись про його переваги, отримати певну характеристику та оцінку товару. Реклама, у більшості випадків, формує перше враження споживача про товар чи послугу, тому дуже важливим є зробити її таким чином, щоб вона здійснила необхідний  вплив на споживача. У сучасній рекламній індустрії для ефективного досягнення цієї мети основний натиск робиться саме на психологічні моменти. В даній роботи ми зупинимось на дослідженні ролі кольору з точки зору його впливу на підсвідомість людини при створенні реклами.                        На Заході давно почали вивчати особливості впливу кольору на споживачів. Асоціація кольору США (Color Association of US) була створена ще в 1915 році.(3) Найбільшу популярність отримав професор Макс Люшер - класик колірного жанру. У ході численних психологічних експериментів вченим був зроблений висновок, що колір певним чином впливає на сприйняття людиною ваги тіла, температури приміщення і оцінку дальності об'єкта. Наприклад, червоний, жовтий, жовтогарячий кольори візуально наближають предмет, збільшуючи його розмірі, як би "підігріваючи" його. Блакитний, синій, фіолетовий, чорний - візуально віддаляють об'єкт, зменшують і "охолоджують" його.(3)  Макс Люшер  також довів, що сприйняття кольору залежить від емоційного стану людини. Саме тому людина   залежно від свого емоційного стану позитивно сприймає одні кольори , байдужа до інших і  взагалі  не сприймає треті. Варто зазначити, що свої дослідження він проводив за завданням всесвітньо відомої корпорації Coca-Cola. Крім того, Люшером був зроблений ще один важливий для рекламної індустрії висновок: колір не тільки викликає відповідну реакцію людини в залежності від її емоційного стану, але і певним чином формує її емоції.

Вплив кольору на людину прийнято підрозділяти на дві складові - культурну і фізіологічну. Культурна складова - величина перемінна, мінлива в залежності від етнічних особливостей. Наприклад, в Америці, як і в нас, червоний колір означає любов. В Китаї той же червоний асоціюється з добротою, святом, в  Індії - з життям. Для американців жовтий колір -це колір процвітання, для нас - розлуки й одночасно сонячності, для сирійців - жалоби, для індусів - пишноти, для бразильців - розпачу. Зелений колір і в нас, і в Америці асоціюється з надією, у Китаї - з розкішшю, в Індії - зі світом і надією. Блакитний колір в Америці означає віру, в Індії - правдивість, у Китаї - жалобу. Фіолетовий колір для індусів і бразильців - колір суму, а для індусів -  розради. Білий колір в Америці символізує чистоту і мир, в  Європі - молодість, у Китаї - підлість, небезпеку. Чорний колір в американців асоціюється зі складною ситуацією, у китайців - з чесністю. (2)                                                                                                   При розробці рекламної компанії слід враховувати культурні, етнічні особливості народу. Адже якщо певна реклама є ефективною в одній країні, зовсім не означає, що вона так само позитивно буде сприйнята у іншій.                  На відміну від культурної, фізіологічна складова є незалежною  від етнічних особливостей і визначається винятково реакцією нервової системи на колір. Теплим, яскравим кольорам властиво підвищувати тонус, викликати приплив активності, а спокійним, холодним, навпаки діяти заспокійливо.    В сучасному світі, де пропагується рівноправ'я жінок та чоловіків, необхідно адаптувати кольорову гамму реклами до статі цільової аудиторії, іншими словами, враховувати гендерні особливості.                                    Сприйняття кольору у чоловіків і  жінок визначається шістьма факторами .(2) Першим і найважливішим є емоційний комфорт. Адже якщо для чоловіків емоційний комфорт - це насамперед, краса, привабливість, сила, надійність і користь, то для жінок - це привабливість, радість, доброта і заспокоєння. Інакше кажучи, перші акцентують увагу на візуальних і раціональних характеристиках, а другі - на психологічному комфорті. На другому місці  у чоловіків зорова форма, а у жінок - динаміка сенсорних відчуттів. (Чоловіки ж  динаміці віддали четверте місце.) Третє місце обидві групи респондентів віддали теплоті колірного тону. П'яте місце і ті, і інші віддали новизні. Тільки для чоловіків новизна -це щось позитивне, а для жінок - скоріше негативне, небезпечне. Отже, робимо висновок, що для чоловічого сприйняття важливі такі фактори, як безпека і зорова форма, а  для жінок вони є другорядними. І навпаки, два фактори - довіра і динаміка сенсорних відчуттів, що надзвичайно важливі для жінок,  для чоловіків не є першочерговими.                                                                                         Взагалі, сприйняття кольору в остаточному підсумку визначається безліччю факторів, тому певних універсальних, що підходять для усіх випадків життя, принципів розробки кольорової реклами немає. Але існує кілька правил, вивірених багаторічним досвідом практиків рекламного бізнесу.

•1.     У рекламі небажано використовувати більше двох різних кольорів: надто строката картинка може викликати «перевантаження» і, як наслідок, відторгнення рекламованого зразка. Але урізноманітнити рекламу спорідненими відтінками  навіть рекомендується, оскільки в цьому випадку виникає приємне для ока відчуття колірної послідовності.

•2.     Обидва з використаних кольорів повинні бути або основними, або додатковими. Наприклад, червоний прекрасно сполучається з білим і погано - з рожевим, тоді як рожевий приємний в сполученні з блакитним.

•3.     Для посилення колірного контрасту можна використати взаємодоповнюючі кольори, наприклад, червоний і зелений, синій і жовтогарячий, жовтий і фіолетовий. (При цьому не варто забувати, що сполучення жовтого з фіолетовим асоціюється з трагедійним сприйняттям життя, зі сприйняттям людини, що стоїть на межі самогубства.)

•4.     Фон рекламного модуля і фігура, зображена на цьому фоні, повинні бути добре помітні. Фігура має бути яскравішою за фон, інакше реклама не здійснить бажаного ефекту.

•5.      Кольорова гамма рекламного звернення не повинна викликати негативних емоцій. З цієї причини не рекомендується прибігати до натуралістичного зображення ран, смерті хоча, на перший погляд,  це і може здатися доречним.

Психологія допомагає розробити таку рекламу, щоб не просто впливати на людський розум, але і, що саме головне, на почуття. Колір  є  найпростішим  засобом  привернення  уваги,  і,  одночасно,   найсильнішим подразником.  На жаль, багато українських рекламістів продовжують відноситись до кольору  як до другорядного елементу, і частіше віддають перевагу власним уподобанням, ніж звертаються до психології кольору. Колір- це елемент, який за професіонального використання може забезпечити надзвичайну ефективність реклами, і як наслідок покращити фінансовий стан підприємства.

     Список використаної літератури:

1.  Мокшанцев Р.И. Психологія реклами. - М.: "Инфра-М", 2000.

2. http://vodka.com.ua/articles/other/874.htm

3.  http://www.marketing-ua.com/articles.php?articleId=720&page=&show=all

 

E-MAIL: LIDUSYA@BIGMIR.NET


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>