XIV Міжнародна наукова інтернет-конференція ADVANCED TECHNOLOGIES OF SCIENCE AND EDUCATION (19-21.04.2018)

Русский English




Научные конференции Наукові конференції

Веліулаєва Е.І. НАЦІОНАЛЬНА ІДЕЯ КРИМСЬКИХ ТАТАР В XXI СТОЛІТТІ

Е.І. Веліулаєва, аспірант кафедри культурології

Харківської державної академії культури,

викладач кафедри іноземних мов ХДАК

НАЦІОНАЛЬНА ІДЕЯ КРИМСЬКИХ ТАТАР В XXI СТОЛІТТІ

Звернення до витоків народної моральності, духовним цінностям етносів має безперечну актуальність і наукову перспективу в умовах активізації процесів національного відродження кримськотатарського народу і інтеграції його в українське співтовариство, яка відбувається на основі прагнення зберегти культурні відмінності і особливості в контексті зростаючої гомогенізації суспільства, стирання об'єктивних етнокультурних відмінностей. Так, процес групової консолідації кримських татар, що інтенсивно йде в даний час, в Криму шляхом перетворення їх з окремих мігрантів в єдиний і цілісний суб'єкт міжетнічної взаємодії, піднімає питання не лише національного відродження, але і розвитку нації як суб'єкта культури.

Сучасний менталітет кримськотатарського народу своїми істотними характеристиками зобов'язаний специфіці ісламського менталітету. Тому для розуміння специфіки сучасної кримськотатарської національної ідентичності необхідно сформулювати особливості ісламу у ряді інших конфесій.

Відомо, наприклад, що в основі приголомшливих успіхів японської економіки лежать світоглядні цінності конфуціанства: жень - гуманність і милосердя чи, - етикет, ритуал, сяо - синова шанобливість і борг. Японія відбулася як нація керівників. Америка - це нація підприємців. Франція славиться модою і мистецтвом. Суть російської ідеї - в антропокосмічеськой орієнтації.

А яка доля кримськотатарської ідентичності? Чи існує в менталітеті цієї нації щось таке, що дозволило б кримському татаринові внести щось своє, унікальне в світову духовну культуру і тим самим затвердити свою національну ідентичність і реалізувати потенціал ісламської для поста ідентичності?

Будь-яка національна ідея - це система якихось цінностей, що спирається на певні знання і існує в контексті певної духовної атмосфери. Для національного відродження кримськотатарської нації необхідна якась стратегічна ідея, задаюча духовні орієнтири в подоланні кризи сучасного суспільства і відродженні нації. Культурне, духовне, етичне відродження кримськотатарської нації неможливе без підвищення «інтелектуальної щільності» (Ф.Якубов), без розвитку науки і утворення, які повинні стати домінантою і точкою відліку для всіх економічних і соціальних програм (розширення мережі шкіл з кримськотатарською мовою вчення, створення елітарних систем освіти, відбір і селекція талановитої молоді, розширення мережі бібліотек, розвиток книговидання і приватного меценатства).

Моральне обличчя кримськотатарського народу складалося під впливом його історичної долі. Депортація цілих народів з їх етнічних територій за принципом колективної відповідальності і оголошення їх поза законом, масові репресії по відношенню до національної інтелігенції як носійці національної самосвідомості і історичної пам'яті народів стали трагічною сторінкою і в житті кримськотатарського народу. І в роки насильницької депортації продовжувався розвиток етнічної культури кримських татар в умовах взаємовпливу інших національних культур в регіонах мешкання.

Сьогодні цей маленький народ, що вижив в умовах жахливого геноциду, в боротьбі завоював право на духовно-етичне відродження, можливість єднання і процвітання в інтегрованому українському суспільстві. Сучасна етично-культурна ситуація в Криму складається під впливом концепції етноплюралізма, як визнання самоценності всіх культур і народів, що проживають на півострові.

У кримському суспільстві дивним чином заломлюються два типи цивілізації - західна і східна. З одного боку, культурні матриці техногенної цивілізації Заходу, заснованої на «прискореному прогресі техніки і технології, швидкій зміні научного світу і соціальних зв'язків людей, домінуванні в культурі наукової раціональності», з іншої - традиціоналізм східної культури, що забезпечує відтворення існуючого способу життя без змін століттями і навіть тисячоліттями.


Один комментарий к “Веліулаєва Е.І. НАЦІОНАЛЬНА ІДЕЯ КРИМСЬКИХ ТАТАР В XXI СТОЛІТТІ”

  1. О.Жосан:

    Проблема важлива й актуальна, особливо на тлі останніх подій на Близькому Сході. Хотлілося б детальніше познайомитися з вашими підходами до визначення й структурування понять: "інтегроване українське суспільство" та "моральне обличчя кримськотатарського народу". Крім того, звертаю Вашу увагу на речення у тексті: "Сучасна етично-культурна ситуація в Криму складається під впливом концепції етноплюралізма..." Маю поставити питання автору: все ж таки про яку ситуацію йдеться - етично-культурну чи етнично-культурну? Якщо у Вас є інші розробки з цієї проблеми, надішліть їх, будь ласка, на мою ел. адресу: sasha1@host.kr.ua З повагою - О.Жосан, м. Кіровоград.


Залиште коментар!

Дозволено використання тегів:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>